Uczniowie i studenci debatują o ekologii – podsumowanie pilotażu w szkołach i na uniwersytetach – Platforma EuComMeet
Uczniowie debatują o ekologii
W listopadzie i grudniu 2022 r. odbył się pilotaż platformy EuComMeet w projekcie Developing Participatory Spaces using a Multi-stage, Multi-level, Multi-mode, Multi-lingual, Dynamic Deliberative approach. Za planowanie i nadzór nad przebiegiem pilotażu odpowiadała organizacja Missions Publiques.
Debatując o ekologii i klimacie, platformę przetestowali:
- uczniowie i uczennice dwóch szkół ponadpodstawowych Liceum Ogólnokształcące nr XIII im. Aleksandra Fredry we Wrocławiu oraz CLV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi imienia Bohaterek Powstania Warszawskiego w Warszawie
- studenci i studentki Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Wrocławskiej.
Przebieg spotkań
W 3 spotkaniach deliberatywnych osoby uczestniczące dyskutowały o plastiku, mobilności i konsumpcji. W rezultacie omówiono różnorodne rozwiązania, które należałoby podejmować na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim. Część grup rozmawiała w towarzystwie facylitatorów, a część z wykorzystaniem automatycznego moderatora. Rolę młodszych moderatorów pełnili Borys Tencer i Shin Mazur. Później, w sesjach asynchronicznych te same grupy osób mogły udzielać się na forum na przestrzeni 3 dni. Co więcej, przetestowaliśmy także automatyczne tłumaczenie tekstu w czacie, które zostało wykorzystane w ostatniej debacie z udziałem uczestników z różnych krajów.
Dostęp do informacji
W trakcie procesu uczestnicy mieli dostęp do materiałów informacyjnych, które przygotowali:
- zespół Centrum Deliberacji – dr hab. Annę Przybylską, Borysa Tencera i Shin Mazur
- przez ekspertów:
- dr Roberta Rybskiego, rzecznika klimatycznego UW
- dr Małgorzatę Osowską, kierowniczka projektu BIObec w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Następnie w przygotowaniu lokalnych danych wsparcie zapewnił także Urząd Miasta Wrocław i Urząd Miasta st. Warszawy. Dzięki informacjom zapewnionym przez Urzędy uczestnicy otrzymali wiadomości dotyczące proekologicznych rozwiązań stosowanych w obu miastach.
Dalsze kroki
W tym przypadku eksperyment nie tylko dostarczył ważnego materiału do badania innowacyjnych rozwiązań deliberatywnych oraz deliberacji z udziałem młodzieży, ale był także kluczowym etapem przed głównym wydarzeniem, które odbędzie się wiosną 2023. W tym czasie w debatach weźmie udział kilkaset obywateli z 10 miast w 5 krajach.
Zebrany materiał posłuży do dalszych badań nad deliberacją. Z jednej strony, zostanie on poddany refleksji w rozprawie doktorskiej o tytule “Szanse i bariery zastosowania deliberatywnego i partycypacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów w polskich szkołach publicznych”, przygotowywanej przez doktorantkę Shin Mazur. Oprócz tego, transkrypcje z debat zostaną wykorzystane w ramach seminarium badawczego Techniki moderacji i ocena ich wpływu na deliberacje o środowisku i ekologii. Studium przypadku. W tym przypadku studenci z Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego poddadzą analizie zapis dyskusji w odniesieniu do roli moderatora w deliberacji.
Liderem projektu jest Uniwersytet w Sienie. Po stronie polskiej kierowniczką projektu jest dr hab. Anna Przybylska z Centrum Deliberacji na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ten projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach umowy o udzielenie dotacji nr 959234.