Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Działalność Centrum Deliberacji w 2012 r. – podsumowanie

Działalność Centrum Deliberacji w 2012 r. – podsumowanie

PROJEKTY BADAWCZO-STOSOWANE

Projekt pt. „Nie tylko głosowanie – zaangażowanie obywateli w politykę”

Przykłady wsparcia prawno-instytucjonalnego oraz sposobów wdrażania konsultacji publicznych w krajach europejskich. Analiza obejmuje informacje zebrane podczas wywiadów  z politykami, badaczami i ekspertami oraz dokumenty i literaturę przedmiotu. Po badaniach sfinansowanych przez MNiSW w Danii i we Francji w 2011 r., w 2012 r. przeprowadzono cykl rozmów z badaczami zajmującymi się komunikacją i mediami w Rosji. Realizacja: Anna Przybylska

Projekt pt. „Nie narzekaj, porozmawiaj o tym, jak się studiuje na warszawskich uczelniach”

(realizacja: lata 2010-2012)

Debata studencka z wykorzystaniem platformy internetowej. Od strony metodologicznej debata była inspirowana metodą sondażu deliberatywnego. W ankiecie poprzedzającej debatę wzięło udział 990 osób. Zaakceptowano 440 ankiet. Debaty od strony oprogramowania wsparła firma Adobe. W moderowanych debatach wzięło udział ok. 52 studentów podzielonych na 9 grup. W debacie asynchronicznej uczestniczyło 35 osób. Debata była przygotowywana w ramach zajęć w Instytucie Socjologii. Pierwsze wnioski zostały zaprezentowane podczas otwartego seminarium. Pełen raport, z uwzględnieniem danych ilościowych (ankieta) i jakościowych (transkrypcja debat) zostanie opublikowany w kwietniu 2013 r. Trwają prace związane z jego przygotowaniem. Uczestniczą w nich studenci, doktoranci i pracownicy UW. Debata otrzymała patronat Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Pani Prezydent m.st. Warszawy. Strona internetowa projektu: www.cd.uw.edu.pl/sd.  Zespół: Centrum Deliberacji, studenci  i doktoranci Uniwersytetu Warszawskiego oraz innych warszawskich uczelni.

Projekt pt. „Prohibicja w Częstochowie – wsparcie urzędu miasta w przygotowaniu i realizacji konsultacji publicznych”

(realizacja: przełom lat 2011 i 2012)

Projekt polegał na zaproponowaniu koncepcji debat oraz doboru uczestników, a także poprowadzeniu spotkań dyskusyjnych. Problem dotyczył podtrzymania lub uchylenia uchwały prohibicyjnej obejmującej część obszaru jednej z dzielnic Częstochowy oraz warunków, na których decyzja o jej podtrzymana lub uchylona miałaby być podjęta. Rozważana kwestia była przez długi czas przedmiotem sporów wykorzystywanych w kampaniach wyborczych do samorządu, a nawet Sejmu. Centrum Deliberacji przygotowało materiały informacyjne, scenariusze debat, poprowadziło debaty i przygotowało raport końcowy. Zespół: Anna Przybylska, Katarzyny Bielesz, Maja Sawicka, Dawid Krakowiak

Projekt: pt. „Covering Europe. Mapping Foreign Correspondence in European Countries”

(realizacja: lata 2012-2013)

Dr Anna Przybylska została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie, którego celem jest przeprowadzenie badań porównawczych w 35 krajach Europy na temat pracy korespondentów zagranicznych oraz wizerunku krajów, z których zdają oni relacje. Liderem projektu jest prof. Georgios Terzis z Vrije Universiteit Brussels. Produktem prac będzie książka, która zostanie opublikowana w 2013 r. przez wydawnictwo Routledge. Publikacja otrzymała wsparcie the European Communication Research and Education Association. Dr Przybylska zaplanowała na 2013 r. warsztaty dla studentów IS UW związane z tym projektem.

Projekt pt. „GM’s apple of discord. Policy making and new frontiers in political communication”

Na początku 2012 r. Centrum Deliberacji IS UW nawiązało kontakt z Uniwersytetem w Bergen. Pracujemy nad wspólnym projektem badawczym o charakterze porównawczym. Zręby projektu zostały przygotowane w 2012 r. Dr Anna Przybylska została zaproszona przez Uniwersytet w Bergen z wykładem oraz w celu dopracowania szczegółów projektu. Bezpośrednio współpracujemy z prof. Lindą Sangolt.

DZIAŁANIA POPULARYZATORSKIE

Kurs internetowy pt. „Konsultacje w naszym mieście” dla mieszkańców Krakowa, a w przyszłości również innych miast

Kurs został zamówiony przez Urząd Miasta Krakowa. Zakres tematyczny: wprowadzenie do konsultacji społecznych, metod i narzędzi uczestnictwa; przybliżenie zasad udziału w dobrze zarządzanej debacie publicznej, w połączeniu z warsztatami; omówienie zastosowania Internetu w procesie konsultacji społecznych na przykładach, ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk z Finlandii, Szkocji, Stanów Zjednoczonych.

Seminarium pt. „Introducing deliberation into Public Opinion Polls?”

13.03.2012 r.

Seminarium z udziałem prof. Roberta Changa – dyrektora Programu Badania Opinii na Uniwersytecie w Hong Kongu oraz prof. Radosława Markowskiego – dyrektora Centrum Studiów nad Demokracją Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Prof. Chung scharakteryzował projekty wprowadzające elementy deliberacji do badań opinii realizowane na Uniwersytecie w Hong Kongu. Odniósł się m.in. do przygotowań Sondażu Deliberatywnego® – metody konsultacji społecznych, która była wcześniej wykorzystywana w Chinach kontynentalnych. Przedstawi również doświadczenia prowadzonego przez niego ośrodka badania opinii w zakresie wykorzystania narzędzi internetowych. Debata, zapoczątkowana przez prof. Radosława Markowskiego, dotyczyła zagadnienia reprezentatywności w deliberatywnych formach konsultacji, konsensusu vs. rozkładu opinii jako wyniku konsultacji, a także barier e-deliberacji. Prowadzenie: Anna Przybylska.

Seminarium pt. Nie narzekaj! Porozmawiaj o tym, jak się studiuje na warszawskich uczelniach” 

26.11.2012 r.

Celem seminarium było podzielenie się doświadczeniem debaty online na temat tego, jak się studiuje na warszawskich uczelniach. W gronie studentów, przedstawicieli uczelni i ekspertów omówiliśmy wstępne wyniki sondażu i dyskusji, a także zastanawialiśmy się nad rekomendacjami do raportu. Informacje o seminarium znajdują się na stronie internetowej www.cd.uw.edu.pl/sd. Pełen raport, z uwzględnieniem danych ilościowych (ankieta) i jakościowych (transkrypcja debat) zostanie opublikowany w kwietniu 2013 r. Trwają prace związane z jego przygotowaniem. Uczestniczą w nich studenci, doktoranci i pracownicy UW.

Międzynarodowa konferencja na UW pt. „Deliberation: values, processes, institutions” 

4-5.06.2012 r.  

Celem konferencji była dyskusja nad aktualnymi, budzącymi coraz szersze zainteresowanie, problemami zarządzania komunikacją w kontekście procesów decyzyjnych. Szczególną uwagę poświęciliśmy zagadnieniom o charakterze praktycznym, wynikom najnowszych badań, a także nowatorskim rozwiązaniom dla Polski i świata. Wśród wątków szczegółowych dyskusji znalazły się m.in:

– wartości i granice deliberacji,

– kryteria oceny i jakość (zapośredniczonej) debaty publicznej,

– eksperymenty, interwencja społeczna i sfera publiczna, jaką znamy,

– deliberatywne formy zaangażowania obywatelskiego: regulacje systemowe vs. działania oddolne,

– deliberacja w Internecie: ograniczenia technologiczne i ludzkie,

– innowacje w demokracji: perspektywy rozwoju;

Konferencja była okazją do dyskusji dla akademików i praktyków reprezentujących 14 krajów i 3 kontynenty. Program konferencji oraz abstrakty wystąpień znajdują się na stronie internetowej Centrum Deliberacji: www.cd.uw.edu.pl. Produktem konferencji będzie m.in. książka pod redakcją prof. Stephena Colemana (Uniwersytet w Leeds), prof. Yvesa Sintomera (Uniwersytet Paryż 8) i Anny Przybylskiej (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego). Publikacja jest w trakcie przygotowania i zostanie opublikowana przez Peter Lang Publisher.

Seminaria dla studentów UW

Seminarium badawcze pt. „Sondaż Deliberatywny® na uniwersytecie: dyskusja o jakości studiowania”

Celem seminarium badawczego było przygotowanie, realizacja i podsumowanie wyników Sondażu Deliberatywnego®, innowacyjnej metody konsultacji społecznych. SD polega na dwukrotnym przeprowadzeniu badania ankietowego przedzielonego debatą w grupach oraz debatą plenarną z udziałem ekspertów. Debata odbywa się w odniesieniu do materiałów informacyjnych poświęconych zagadnieniom plagiatu, odpłatności za drugi kierunek studiów i metod kształcenia, a także alternatywnych scenariuszy działań. W Sondażu Deliberatywnym® uczestniczy reprezentatywna grupa osób losowo dobranych z populacji, której dotyczy badanie. W ramach kursu przedmiotem SD miała być jakość kształcenia na uniwersytecie. Studenci wzięli udział w opracowaniu i realizacji badania odnoszącego się do ich bezpośrednich doświadczeń.

Seminarium pt. „Między nami obywatelami: o roli debaty w konsultacjach społecznych”

Celem seminarium było przybliżenie roli debaty w polityce. W trakcie cotygodniowych spotkań zastanawialiśmy się nad strategiami włączania zwykłych obywateli w dyskusję o sprawach publicznych. Rozważaliśmy, jakie warunki muszą być spełnione, aby debata osiągnęła cele konsultacji społecznych. Studenci zapoznali się z różnymi metodami i technikami prowadzenia debaty publicznej. Mogli też porównać i ocenić użyteczność różnych form deliberatywnych konsultacji, w odniesieniu do kosztów/zysków oraz rezultatów. Wykorzystanie poszczególnych metod i technik prowadzenia debaty publicznej było zilustrowane przykładami ze świata i z Polski. Główny nacisk został położony na praktyczne aspekty deliberacji w rozwiązywaniu problemów na poziomie lokalnym i krajowym. W trakcie kursu studenci uczestniczyli w ćwiczeniach, w trakcie których odgrywali role organizatorów/uczestników debaty.

Warsztaty pt. „Debaty grupowe online: kryteria oceny jakości i ich zastosowanie w praktyce” 

Celem warsztatów było zapoznanie studentów z różnymi kryteriami oceny jakości deliberatywnych spotkań grupowych w internecie oraz zastosowanie przez nich tych kryteriów w odniesieniu do materiału empirycznego. W trakcie zajęć po pierwsze, omówione zostały propozycje kryteriów. Po drugie, porównane były sposoby operacjonalizacji niektórych spośród nich. Po trzecie, w oparciu o nowo zdobytą wiedzę praktyczną, studenci przeprowadzili analizę fragmentów nagrań i transkrypcji debat online pochodzących z debat z udziałem studentów warszawskich uczelni. Wyniki analizy zostały zaprezentowane i przedyskutowane wspólnie podczas zajęć.

Warsztaty pt. „Zastosowanie platform internetowych w moderowanych debatach”

W trakcie warsztatów studenci zapoznają się z narzędziami wspierającymi prowadzenie moderowanych debat w internecie.  Dokonają wyboru i porównania tych narzędzi ze względu na ich funkcje. Zastanowimy się,  jak występujące między narzędziami różnice mogą warunkować przebieg debaty. Przeprowadzimy szereg eksperymentalnych debat z wykorzystaniem różnych narzędzi po to, aby zebrać materiał pozwalający ocenić ten wpływ. Studenci będą zaangażowani w przygotowanie materiałów do dyskusji oraz scenariusza dyskusji, moderację, sformułowanie pytań ewaluacyjnych  i przeprowadzenie oceny wpływu zastosowanych narzędzi na przebieg debaty.